Banden Info

De betekennis van de markering die op de autobanden staan

Ga met uw muis over een afkorting om de betekenis te zien
 

(*)
Banden gehomologeerd door BMW
(1Z)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(2Z)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(3Z)
 
(A)
Banden gehomologeerd voor Renault Espace IV 18''
(AR)
Alfa Romeo
(ARR)
Alfa Romeo
(AU)
Banden gehomologeerd door Audi
(AZ)
Banden gehomologeerd door Alfa Romeo / Subaru / Toyota
(B)
Banden gehomologeerd voor Bentley
(B1)
Banden gehomologeerd voor Bentley
(BL)
 
(BZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(CZ)
Banden gehomologeerd door Subaru
(DZ)
Banden gehomologeerd door Honda / Mazda / Toyota
(EZ)
Banden gehomologeerd door Audi / Mazda 6
(F)
 
(FZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(G)
Banden gehomologeerd voor Volkswagen Golf
(GZ)
Banden gehomologeerd door Subaru
(HZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(J)
Banden gehomologeerd door Jaguar
(JRS)
Banden gehomologeerd door Jaguar
(JZ)
Banden gehomologeerd door Seat / Subaru
(K1)
Banden gehomologeerd door Ferrari
(K2)
Banden gehomologeerd door Ferrari
(KZ)
Banden gehomologeerd door Nissan / Toyota
(LZ)
Banden gehomologeerd door Lancia
(MZ)
Speciale homologatie voor Mitsubishi / Toyota
(N0)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(N1)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(N2)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(N3)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(N4)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(N5)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(N6)
Banden gehomologeerd door Porsche. De numerieke schaal van de banden voorzien van een N-Spec. van Porsche, geeft de verschillende ontwikkelingen aan in verhouding tot de voorgaande generatie van dezelfde band.
(NZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(OZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(PE)
Banden gehomologeerd door Peugeot
(PZ)
Banden gehomologeerd door Ford / Mazda / Mercedes /VW
(QZ)
Banden gehomologeerd door Mini
(RZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(SZ)
Banden gehomologeerd door Mazda MPV
(TZ)
Banden gehomologeerd voor Mazda 6
(UZ)
Banden gehomologeerd door BMW 3 / Skoda
(VZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(WZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(XZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(YZ)
OORSPRONKELIJKE MONTAGE BRIDGESTONE
(m)
 
10-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
12-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
14-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
16-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
18-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
4-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
6-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
8-PR
Ply Rating (PR) is de aanduiding van de lastindex van een band. Het cijfer heeft niet direct met het aantal canvaslagen van de band te maken.
A
 
AM4
 
AM6
Aston Martin
AM8
Aston Martin
AM9
HOMOLOGATIE VOOR ASTON MARTIN: DB9 VOLANTE VA V8
AML
Aston Martin
AMR
Aston Martin
AMS
Aston Martin
AMV
 
AMX
Aston Martin
AO
Audi
Alfa Romeo
Alfa Romeo
BL
Black Label: De letters op de wangen van de band zijn zwart.
BS
Black Stylized
BSW
Black Side Wall: betekent dat de wang van de band zwart is.
C
Markering voor Bedrijfsvoertuig-Bestelwagen.
C1
Banden gehomologeerd door Chrysler Viper
CD
 
CRAMPONS
 
Conti-Seal
Self-selling standard production tyres
Conti-Silent
 
DA
Banden met uiterlijke gebrekken, tweede keus met dezelfde fabrieksgaranties.
DEMO
Gemonteerde en gedemonteerde banden die enkele meters hebben gereden. Deze banden zijn gegarandeerd en nieuw.
DOT 07
Bouwjaar: 2007
DOT 08
Bouwjaar: 2008
DOT 09
Bouwjaar: 2009
DOT 10
Bouwjaar: 2010
DSST
Dunlop Self-Supporting Technology run-flat tires: zijn bedoeld om te rijden met een lekke band, door Dunlop.
DT
Different Tread Design
DT1
Nieuwe profielversie van de band
EMT
Goodyear Extended Mobility Tire: zijn bedoeld om met lekke band te rijden, door Goodyear.
FI
 
FO
Banden gehomologeerd door Ford
FP
BESCHERMINGSRAND ALU VELG
FR
Velgbescherming
FSL
Velgbescherming
Ferrari
Ferrari
Ferrari-Maserati
Ferrari/Maserati
Fiat
 
G1
Buitendiameter waar de breedte van het loopvlak verschilt van die van dezelfde band zonder G1 markering. Er dienen verplicht 4 G1 banden gemonteerd te worden indien uw voertuig vierwielaandrijving heeft.
HARD
 
HO
Honda
HRS
Hankook Runflat System
K1
 
L
 
LRO
Land Rover
LRR
Een nieuwe rubbersamenstelling voor meer prestatie en lager verbruik
LTS
 
Lamborghini
 
Lancia
 
Limited Edition
 
M
 
M+S
Levert uitstekende prestaties op modderige grond.
MC1
Mc Laren
MEDIUM
MEDIUM RUBBER
MEDIUM-HARD
 
MFS
Max Flange Shield: beschermingsversteviging voor de velgrand, beschermt de band tegen schade dat door trottoirs veroorzaakt is.
MGT
Maserati
MO
Banden gehomologeerd door Mercedes
MO1
Banden gehomologeerd door Mercedes SL65 AMG
MOExtended
Mercedes Extended (Runflat)
Mazda
 
NCS
Noise Control System
NHS
Not for Highway Service
OBL
Outlined Black Letters
OWL
Off White Letter: de letters op de wangen van de band zijn wit.
OWT
CONTOUR MET WITTE LETTERS
Opel
 
PE
 
Pax
Technologie van Michelin die u in staat stelt om in alle veiligheid gedurende 200 km met 80 km/u te blijven rijden in geval van luchtverlies.
R01
Specifieke constructeursmarkering voor sommige modellen van het merk Audi (Quattro, RS4, RS6, R8)
R02
Specifieke constructeursmarkering voor sommige modellen van het merk Audi (Quattro, RS4, RS6, R8)
RB
Belettering van zwarte banden, wit omlijnt.
RBL
Raised or Recessed Black Letters
RBT
Contouren van zwarte letters in relïëf (Raised Black Letters Tubeless)
RGL
Raised Gold Letters
RPB
RPB = Rim Protection Bar. Velgbescherming
RWL
Raised White Letter: de letters op de wangen van de band zijn wit en in reliëf.
Renault
 
RunFlat
zijn bedoeld om met een lekke band te rijden.
S1
 
S2
 
S78
 
SB
Serrated Black Stripe
SBL
Serrated Black Letters
SOFT
 
SPIKE
Spijkerbare banden
SSR
Self-Supporting Run-Flat Tyre of banden met dragende wangen. Het systeem van rijden met luchtverlies stelt de bestuurder in staat om gedurende maximaal 80 km te rijden met een snelheid van 80 km/u. Elk voertuig dat met SSR banden is uitgerust dient verplicht te zijn voorzien van een spanningscontrolesysteem.
STUDDABLE
Spijkerbare banden Deze banden dienen per 4 te worden gebruikt. Spijkerbanden zijn aan departementale regelgeving onderworpen.
SUPER-SOFT
 
Seal
Self-selling standard production tyres
Seat
 
Skoda
 
TH
 
TO
Toyota
TT
Tubetype, banden met binnenband.
V1
Een nieuwe rubbersamenstelling voor meer prestatie en lager verbruik
VO
Banden gehomologeerd voor Volkswagen
VSB
Vertical Serrated Band
VW
Volkswagen
WET
 
WL
White letter: de letters op de wangen van de band zijn wit.
WSW
White Sidewall: Band met witte wang.
WTCC
 
WW
Band met witte wang.
WWW
Band met witte wang.
XL
Het zijn verstevigde banden met een hogere lastindex
ZP
Michelin ZP is een techniek voor het rijden met lekke band (runflat) van het merk Michelin. Het systeem van rijden zonder lucht stelt de bestuurder in staat om gedurende maximaal 80 km te rijden met een snelheid van 80 km/u.
 
 

LastIndex betekenis

         
Lastindex Gewicht in kg
   
20 80
22 85
24 85
26 90
28 100
30 106
31 109
33 115
35 121
37 128
40 136
41 145
42 150
44 160
46 170
47 175
48 180
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
     
 
         
Lastindex Gewicht in kg
   
55 218
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
 
         
Lastindex Gewicht in kg
   
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
 
         
Lastindex Gewicht in kg
   
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
 

Autobanden

Autobandenprijzen kunnen steeds veranderen vergelijkbaar met brandstofprijzen. Aan een evt. verlaagde prijs kan de koper geen rechten ontlenen. Tevens hoeft er bij een evt. verhoogde prijs door de koper niets bijbetaald te worden.

Een voorbeeld van een bandenmaat is 205/55R16 91V.

  • 205 is de breedte van de autoband in millimeters
  • 55 is de verhouding tussen de breedte van de band en de hoogte. In dit geval dus 55% van 205 millimeter.
  • 16 Is de inchmaat van de velg.
  • 91 is een indexgetal voor de draagvermogen van de band. In dit geval staat 91 voor 615kg draagvermogen per band.
  • V Geeft de maximumsnelheid weer waarvoor de band geschikt is. In dit geval staat V voor max. 240 KM/uur

E-keurmerk en DOT-nummers

Bandenanders.nl levert uitsluitend banden met E-keurmerk en recente DOT-nummers, tenzij expliciet anders is aangegeven.

E-keurmerk

Het e-keurmerk is een Europese goedkeuring van de band. U weet daarmee zeker dat de band voldoet aan de Europese eisen.

DOT-nummer

Het DOT-nummer geeft de productiedatum weer op de week nauwkeurig. Bandenanders.nl levert nieuwe banden die niet ouder zijn dan 24 maanden. In 95% van de gevallen zijn de banden in de afgelopen 6 maanden geproduceerd.

DOT 0609 betekent dat de band is geproduceerd in week 06 van 2009. U vindt deze gegevens samen met de maat op de zijkant van de band.

Zomerbanden vs Winterbanden

Het profiel en de compound (samenstelling van het rubber) van een winterband is optimaal voor het rijden in winterse omstandigheden. Indien de temperatuur onder de 7 graden is, wordt het rijden met winterbanden aanbevolen. Daarnaast gelden er in het buitenland andere regels dan in Nederland. In sommige landen bent u verplicht om met winterbanden te rijden of bent u in geval van een ongeluk aansprakelijk indien u niet over winterbanden beschikt.

Onafhankelijke bandentests

Op de productpagina's vind u, indien beschikbaar, een overzicht van testresultaten voor de desbetreffende band. Een handig overzicht inclusief verkrijgbaarheid en prijs vind u hier.

Recycling oude banden

Uw oude banden worden ingenomen door de montagepartners of u kunt ze inleveren bij de gemeentelijke afvaldienst, of bij Auto en Anders.

Bandenspanning

Rijden met de juiste bandenspanning heeft vele voordelen. Door te rijden met precies genoeg lucht in uw autobanden voorkomt u onnodige (snelle) slijtage, rijdt u comfortabeler, veiliger en verbruikt u een stuk minder brandstof. Het voordeel van rijden met de juiste bandenspanning zorgt dus voor een langere levensduur van uw banden en kan u tot wel 2 volle brandstof tanks per jaar besparen. Controleer dus regelmatig de spanning van uw banden.

Juiste bandenspanning
De juiste bandenspanning kan verschillen per band en voertuig. De juiste bandenspanning voor uw banden kunt u terug vinden in het instructieboekje van uw voertuig, aan de binnenzijde van het brandstofklepje, aan de binnenkant van de bestuurdersportier of soms zelfs in het motorcompartiment.

Controleren van de bandenspanning
Bandenonline raadt aan om de bandenspanning te controleren wanneer de banden nog koud zijn. Dit wil zeggen dat u de bandenspanning voor aanvang van een rit of na maximaal 3 à 5 kilometer moet controleren. U dient de bandenspanning te controleren als de autobanden nog koud zijn aangezien banden warm worden tijdens het rijden en de bandenspanning dan stijgt. 

Gevolgen verkeerde bandenspanning
Allereerst is het onveilig om met een te lage of te hoge bandenspanning te rijden. De banden verliezen het optimale contact met het wegdek waardoor u als bestuurder de controle verliest. Naast de veiligheid heeft een verkeerde bandenspanning ook effect op uw brandstofverbruik en de levensduur van uw banden. 
Het voertuig kan door een te hoge bandenspanning (lichtjes) gaan stuiteren wat niet comfortabel is en de banden verkeerd afslijten. Bekijk hieronder de gevolgen.


Bandenonline info bandenspanning

 Door regelmatig uw banden(spanning) te controleren weet u dat het contact met de weg nog goed is en u veilig en comfortabel kan blijven rijden.